30 ژانویه

کپی رایتینگ یعنی چی ؟

کپی رایتینگ یا کپی رایت

اصلی ترین موضوعی که بعد از رسیده به واژه کپی رایتینگ به ذهنمون میرسه ارتباط این کلمه است با کپی رایت و این که این کپی رایتنیگ همون کپی رایته ؟
در واقع حق کپی رایت با کپی رایتینگ دو واژه جدا هستن که وقتی این دو واژه رو به صورت انگلیسی برس میکنیم متوجه تفاوت آنها میشویم
واژه copyright به معنی حق کپی است و کپی رایتنیگ به معنی موثر نویسی به صورت copywrite نوشته میشود که از دو واژه copy و write تشکیل شده که البته خود به صورت یک عبارت و یک واژه مستقل معنی میشود
اما یکی از بزرگترین حساسیت هایی که نسبت به واژه کپی رایتینگ وجود داره به خاطر وجود واژه کپی در عبارت کپی رایتینگ است که در ذهن مخاطب معنی خوبی ندارد و کشور دوست و همسایه چین رو به یاد میاره
اما اجازه بدید نگاهی به معنی و توضیهاتی که در مورد واژه کپی وجو داره بیندازیم تا این عبارت رو بهتر درک کنیم
بهترین راه برای فهمیدن این وازه برسی توضیهات انگلیسی به انگلیسی فرهنگ های لغت است که من برای این که به سایت merriam-webster.com مراجعه کردم که یکی از بهترین واژه نامه های انگلیسی به انگلسیی است که در بستر وب وجود دارد
در چهارمین بخش تعاریف واژه ” کپی ” سه تعریف برای اسم ” کپی ” ارائه شده :

  1. matter to be set especially for printing ( موضوعی به خصوص برای چاپ )
  2. something considered printable or newsworthy ( چیزی که قابل چاپ یا خبرساز باشد )
  3. text especially of an advertisement ( متن به خصوص یک تبلیغ )
    پس با توجه به تعاریف بالا از این پس واژه ” کپی ” را “متن به خصوص تبلیغ با موضوعی خبرساز و قابل جاپ ” تعریف میکنیم و هرگونه ارتباطی با کشور دوست و همسایه چین تکذیب میکنیم (البته معنی این واژه در این جایگاه به این صورته و در جایگاه ها ، ترکیبات و جملات دیگر میتونه متفاوت باشه )
    از این پس میتونیم کپی رایتینگ رو بهتر درک کنیم و پیر رایتنیگ رو تبلیغ نویسی یا تبلیغاتی نویسی ترجمه کنیم

کپی رایتینگ ، هنر یا دانش ؟

خیلی نمیتونیم بگیم که کپی رایتنیگ یک دانش است یا یک هنر و نمیتونیم بگیم که کپی رایتر دقیقا هنر منده یا دانشمند
کپی رایتینگ ترکیبی بینظیر است از هنر نویسندگی و دانش تبلیغات ، بازاریابی و فروش که البته من معتقدم که به مقدار خیلی زیادی به دانش مذاکره هم مربوط است

اگر بخواهیم تعریفی از کپی رایتینگ ارائه بدیم میتونیم بگیم که :
کپی رایتینگ نوعی نویسندگی تجاری است که با بهره گیری از قدرت کلمات و نوشتن مقاله تجاری مخاطب رو به اقدامی آگاهانه ترغیب میکند
به طور کلی میتونیم بگیم
هدف اصلی کیپی رایتینگ افزایش اثر بخشی و تاثیر گذاری پیام است

پس میتونیم بگیم که کپی رایتر کسی است که متنی تاثیرگذار و ماندگا میتویسه تا مخاطب رو به اقدامی آگاهانه ترغیب کنه

وظیفه ما به عنوان کپی رایتر این است که تصویر ذهنی مخاطبانمان را مدیریت کنیم و با ایجاد تصویر ذهنی درست و منطبق با نیاز های مخاطبانمان آن ها را تشویق به اقدامی آگاهانه کنیم

ما به عنوان کپی رایتر باید کاری کنیم که مخاطب خود را در حال استفاده از محصولات ما ببیند

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دسته‌ها

Secured By miniOrange